Organisatie
ontwikkeling

 

Op naar duurzaam inzetbare medewerkers

Geen rapporten, maar actie

Nog een rapport om medewerkers vitaler, gelukkiger en meer betrokken te maken, en dus beter te laten presteren: daar geloven we niet in. Die belandt toch in de la. Wij gaan liever zo snel mogelijk aan de slag. Want bij duurzame inzetbaarheid, draait alles om gedrag. De actieve benadering vanuit de karakterstijlen sluit hier perfect bij aan. En die is nog leuk ook!

 
 

Van intake tot programma op maat

Elk maatwerktraject start met een intake. Daarin stellen we de ontwikkeldoelen vast en maken we een groeiplan. Met als uitgangspunten: we profiteren van wat al soepel gaat, verbeteren wat bijna goed is en vernieuwen waar nodig. Oftewel, we pakken alleen het noodzakelijke aan. Dat kan leiden tot:

  • Een missie- en visietraject
  • Een vitaliteitsonderzoek
  • Een medewerkerstevredenheidsonderzoek
  • Persoonlijke ontwikkelplannen
  • Coachingsgesprekken en diverse trainingen, zoals pop-trainingen, teamtrainingen en teambuilding

Wat er ook nodig is: de karakterstijlentest en de iWAM-scan (Inventory for Work Attitude & Motivation) vormen de basis. Samen met een introductie van de verschillende karakterstijlen.

Daarnaast is het een voorwaarde dat de directie deelneemt aan het programma. Afhankelijk van het plan van aanpak duurt dit zes maanden tot twee jaar. Ons doel? Dat je zo snel mogelijk zonder ons kunt.

Samen groeien

Tijdens dit traject groeien medewerkers op basis van bedrijfsdoelen en persoonlijke ambities, wat dus leidt tot dubbel succes. En dat doen ze samen. Hoe? Door elkaars karakters te ervaren, waardoor ze bovendien meer begrip voor een ander krijgen.

Stel: iemand zegt steeds ‘ja, maar’. We weten dat diegene dan eigenlijk ‘nee’ bedoelt, maar dat niet kan zeggen. Vaak is het een gewoonte. We doen daarom oefeningen om mensen daarvan bewust te maken. Zo laten we iemand naar een doel lopen en daarbij vertellen hoe hij er komt. Wij stellen dan vragen die ongetwijfeld een ‘ja, maar’ opleveren. Zegt hij dat? Dan trekken we hem een stukje weg van het doel.

Hierdoor ervaart hij dat ‘ja, maar’ geen resultaat oplevert. Sterker nog: het zorgt ervoor dat hij zijn doel niet bereikt. In de praktijk voelen ze later bij een ‘ja, maar’ precies wat ze in de zaal voelden, waardoor ze een bewustere keuze voor ‘nee, want’ kunnen maken. Ondertussen leren collega’s hoe ze in het team hiermee om kunnen gaan.

Subsidiemogelijkheden

Er zijn diverse subsidiemogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Onderzoek wat er mogelijk is bij jouw gemeente of breng een bezoek aan rijksoverheid.nl.