Karakterstijlen

Uiteindelijk draait alles om tevreden mensen; ondernemers, directie, medewerkers en vooral tevreden klanten. Om jezelf te leren kennen en je behoefte te ontdekken hebben we alle karakterstijlen kort omschreven. Het is de bedoeling dat je gedrag ook bij andere gaat herkennen en snel kunt bieden wat de ander nodig heeft om tevreden en gelukkig te zijn.

Je hebt 7 karakterstijlen (analyticus, sociale, redder, loyalist, aan de top, leider, regelaar) Ieder mens heeft 1 hoofdkarakter dat is het karakter waar je in stress-situaties op terug valt. Naast je hoofdkarakter heb je zijvleugels van karakterstijlen die je kunt inzetten zodat ze je verder helpen. Want karakter is niet wie je bent maar wat je doet!

50% van de mensen is structureel uit balans en dat geeft vitaliteitsproblemen.

1. Analyticus

Beroepen
Vind je in beroepen zoals uitvinders, analysten, professoren, kunstenaars.

Wat bedoelen we met analyticus?
Dit is iemand die de wereld ervaart als gevaarlijk. Vooral als hij onder druk staat kan hij in zijn schulp kruipen. Het is een harde werker die het moeilijk vindt om aan te sluiten bij de behoefte van anderen.

Behoefte aan
Een welkom gevoel van erbij mogen horen. Bescherming geeft de analyticus een veilig gevoel. Hij vindt het prettig om 1 op 1 te werken en heeft meer moeite om in een grote groep te zijn.

Vitaliteit
Een analyticus heeft veel energie, deze steekt hij vooral in zijn of haar gedachten en angsten.

Herken jij jezelf hierin?
Kwaliteit
Expert, creatief, hoger bewustzijn. Ze kunnen ontzettend snel denken en zijn nieuwsgierig.

Valkuil
Ze maken geen echt contact, vliegen alle kanten op, hebben geen focus en beslissen alles in hun eentje.

Oefening om in balans te komen
Ga eens staan op 1 been met je ogen dicht, leer dan voelen waar je uit balans raakt in plaats van te bedenken waar dit gebeurt. Doe deze oefening zo vaak mogelijk op een dag om je gevoel te ontwikkelen.

Wat levert deze oefening je op
Door deze oefening zo vaak mogelijk te doen raak je meer in balans, zowel fysiek als mentaal.

2. Sociale

Beroepen
Veel zorgberoepen, echte netwerkers, middenmanagement, kok of diëtist.

Wat bedoelen we met sociaal?
Niet zozeer sociaal in het contact met andere maar het sociale karakter.
In veel contactberoepen is het handig om het sociale karakter in te zetten. Je ziet ze vaak op netwerkborrels en ze onthouden alles van wat jij de vorige keer hebt verteld.

Behoefte aan
Deze wil graag ondersteuning en houvast krijgen. Hij/zij wil erbij horen en verlangt naar liefde en “voeding”. Door het gevoel van een chronisch tekort wil de sociale graag in een zorgzame en liefdevolle omgeving zijn met veel mensen.

Vitaliteit
Hoezo vitaliteit? Ik ben gewoon moe. Waar haal ik de energie vandaan? zijn gedachten die het sociale karakter bezig houden.

Kwaliteit
Verplaatst zich in anderen en vindt daarmee bijvoorbeeld het perfecte cadeautje voor de ander, ze zijn enthousiast en vriendelijk, ze zijn sensitief en hebben een positieve rol in de groep.

Valkuil
Hebben zelf veel aandacht nodig, maken dingen niet af door weinig doorzettingsvermogen en nemen moeilijk verantwoordelijkheid. Ze worden boos als iets niet lukt.

Oefening
Ga in de squat staan voor langere tijd en neem waar wat er gebeurt. (wie geeft het op en denkt bekijk het maar met je squat, wie drukt zichzelf een beetje, door net iets minder diep te zakken)?

Wat levert deze oefening je op
Wanneer het sociale karakter deze oefening vaak doet dan bouwt hij veel kracht en doorzettingsvermogen op.

3. De redder

Beroepen
Hulpverleners, therapeuten en sociale ondersteuners.

Wat bedoelen we met de redder?
Niet zoals een ridder op het paard, maar meer iemand die alles voor anderen over heeft en zelf geen eigenwaarde opbouwt. Zijn eigen wensen en behoeften komen op de laatste plaats.

Behoefte aan
Wil veel relaties om zich heen aangaan en heeft de behoefte aan een wij. Het is iemand die graag gehoord wil worden als hij iets heeft aangevoeld. De redder is niet graag alleen en wil dus het liefste alles samen doen.

Vitaliteit
De redder zorgt ervoor dat jij lekker in je vel zit en jij je zo vitaal mogelijk gaat voelen. Hij/zij geeft al zijn energie aan jou en raakt daardoor zelf op.

Kwaliteit
Zijn erg empathisch en onbaatzuchtig. Heel erg trouw en leggen de vinger op de zere plek. Ze betrekken altijd iedereen uit de hele groep en redden elke situatie of persoon waar ze maar kunnen.

Valkuilen
Ze zijn grenzeloos, redden iedereen behalve zichzelf, vergeten afspraken en laten dingen liggen waar ze mee bezig zijn.

Oefening
Laten kiezen tussen 2 oefeningen, dan de vraag: “Wie denkt er nu, welke keuze zouden ze van mij verwachten en welke zouden ze het liefste zien?” “En wat wil ik nu?”

Wat levert deze oefening je op
Door keuzes te maken voor jezelf krijg je meer energie en verhoogt je vitaliteit.

4. De loyalist

Beroepen
Bouwers en sjouwers, ondersteunende functies, hulpverlening en de zorg.

Wat bedoelen we met een loyalist?
Deze persoon offert zich altijd op voor anderen en kan moeilijk nee zeggen omdat hij zich dan schuldig voelt. De loyalist heeft altijd het gevoel dat hij alles MOET in plaats van dat hij/zij een keuze heeft.

Behoefte aan
Ze hebben behoefte aan ruimte, vrijheid en autonomie. De loyalist wil vrij zijn om zijn eigen plannen te maken. Ze hebben behoefte aan het leren ja en nee te zeggen en aan begrenzen.

Vitaliteit
Ik heb heel veel energie maar ik schaam me er ook een beetje voor.

Kwaliteit
Zijn betrouwbaar, trouw, empathisch, hulpvaardig, dienstbaar en zijn een stabiele rustige factor binnen een team. De loyalist is de spil van het bedrijf.

Valkuilen
Zijn slordig, houden niet van veranderingen, twijfelen veel, kroppen hun boosheid/onvrede op en komen altijd tijd te kort.

Oefening
Eerst iets moeten en dan iets mogen. Zegt bijna geen nee. Oefening: heb je armen zijwaarts op voor 1 minuut, daarna mag je kiezen links, rechts of allebei. Loyalisten geven niet op omdat ze daarmee iemand willen ‘pleasen’.

Wat levert het op
Nee zeggen geeft ruimte voor een loyalist en dat creëeren je door je eigen grens te bepalen.

5. Aan de top

Beroepen
CEO’s, snelle salesmensen, succesvolle managers.

Wat bedoelen we met aan de top?
Dit zijn de mensen waarbij alles mogelijk is. De “sky is the limit” past helemaal bij ze. Alles gaat via rapportages en prestatiescores. Ze hebben het vermogen om alles te kunnen bereiken waar ze hun zinnen op hebben gezet.

Behoefte aan
Het leren van gevoelens te uiten, het gevoel in zichzelf terug te vinden. Ze zijn niet graag alleen. En hebben de behoefte aan applaus of op een podium staan. Ze zijn het liefste nummer 1.

Vitaliteit
Voor deze personen is vitaliteit vanzelfsprekend, ze gaan naar de sportschool en zorgen goed voor zichzelf, ze zijn vitaal.

Kwaliteit
Ze zijn ambitieus, charismatisch, ondernemend en werken rationeel , taak en doelgericht.

Valkuilen
Ze zijn erg confronterend naar anderen, willen continu verbeteren, hebben hun eigen normen en waarden en passen zich niet aan de ander aan. Ze dulden geen tegenspraak.

Oefening
Snappen het doel van oefeningen niet. Gaan met veel bravoure doen wat je ze vraagt. De juiste oefening: Ga eens flink boksen in de lucht.

Wat levert de oefening op
Voor het eerst voel je dan je armen en benen bewust.

6. Leider

Beroepen
Ondernemers, leiders, managers en trainers.

Wat bedoelen we met een leider als persoon?
Dat is iemand die het liefst alles zelf doet. De omgeving is niet te vertrouwen en daarom zet hij alles naar zijn eigen hand, soms tot het manipulatieve aan toe. Hij is waakzaam en alert, omdat hij verwacht dat er iets uit een onverwachte hoek kan komen.

Behoefte aan
Controle om alles in de hand te houden. Ze hebben behoefte aan steun en vertrouwen. Dat vindt de leider lastig om te aanvaarden, maar hij/zij heeft het hard nodig om de controle los te kunnen laten.

Vitaliteit
“Geef mij passie, geef mij vuur, geef mij passie ieder uur.”
De leider heeft drie motoren tegelijkertijd aan, maar voelt zich nog steeds energiek.

Kwaliteit
Deze mensen beschikken over een enorme wilskracht en doorzettingsvermogen, zijn transparant, eerlijk en direct. Bovendien zijn ze succesvol, oplossingsgericht en werken ze vanuit hun passie. Er hangt ontzettend veel energie om de leider heen.

Valkuilen
Maakt overal een competitie van, wil alles bepalen, is ongeduldig en eigenwijs. Daarbij kan de leider arrogant overkomen en wil alles controleren.

Oefening
In tweetallen voetje voor voetje lopen met de ogen dicht. De vraag is wie er hulp accepteert van zijn medespeler en wie niet.

Wat levert het op
Soms mag je gewoon hulp vragen en je hoeft je daar niet schuldig over te voelen.

7. Regelaar

Beroepen
Apotheker, accountant of planner.

Wat bedoelen we met een regelaar?
Een regelaar is iemand die anderen op afstand houdt en graag alles in de puntjes regelt. Hij/zij houdt van een vaste structuur en geeft zichzelf beperkt bloot. De regelaar richt zich op de zakelijke inhoud en houdt erg van het ontvangen van waardering.

Behoefte aan
Aandacht en bewondering doet hem goed. Alles ziet er dan ook erg verzorgt bij hem uit. Hij heeft een druk sociaal leven en heeft behoefte aan echt contact met mensen. Wil graag hard werken en presteren.

Vitaliteit
“Psst…niet vertellen, als regelaar heb je veel energie maar dat is geheim. Je verstopt het in je werk en waar je het verder voor gebruikt houd je voor jezelf.”

Kwaliteit
De regelaar maakt alles af, heeft oog voor detail, is perfectionistisch en is prestatiegericht. Verder is hij/zij beheerst en trots.

Valkuilen
Is ongeduldig, erg kritisch, star en kan ongevoelig overkomen. Kan moeilijk afwijken van procedures en plannen, ook niet als dat nodig is.

Oefening
Patroontje stappen op de plaats. Als regelaar zal je dit precies uit willen voeren en wil je het controleren met je hoofd waardoor het moeilijker wordt om de oefening te doen.

Wat levert het op
Creëren van rust in je hoofd en controle over je lijf krijgen en ervaren.