Unieke kansen voor Business Vitaliteitscoaches!

Je kunt je het bijna niet meer voorstellen, maar lange tijd is vitaliteit in het bedrijfsleven erg onderbelicht gebleven. Men ging er namelijk vanuit dat het uiteindelijke bedrijfsresultaat hierdoor niet werd beïnvloed. Dat is aan het veranderen… En dat biedt unieke kansen voor Business Vitaliteitscoaches!

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn thema’s die steeds vaker gekoppeld worden aan het uiteindelijke bedrijfsresultaat (zoals groei of omzet). Terecht, wat ons betreft! Want gezonde, tevreden medewerkers presteren nou eenmaal beter. Als individu, maar ook als schakel in het grote geheel.

Niet voor niets is er Europese financiering beschikbaar gekomen. Het doel: het voor bedrijven makkelijker maken om duurzame inzetbaarheid en vitaliteit te stimuleren. En om op die manier medewerkers langer en gezond(er) aan het werk te houden.

Europa zet in op andere focus

Europa stelt subsidies beschikbaar om duurzame inzetbaarheid en vitaliteit te stimuleren.
Organisaties weinig interesse hebben in vitaliteitsmanagement worden zo gestimuleerd om tóch te kiezen voor gezondheid. Het idee is namelijk dat bij de deelnemende bedrijven de focus verschuift: van producten en diensten naar de mensen die deze producten en diensten verkopen. En dat leidt uiteindelijk tot een groter bedrijfsresultaat.

Maar hoe doe je dat?

Maar aandacht geven aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid: hoe doe je dat? Dat vraagt om een nieuwe rol van zowel de ondernemer als de HR-manager. De rol van de Business Vitaliteitscoach!

Een Business Vitaliteitscoach! is eigenlijk een duizendpoot. Ga maar na:

  • Een sterke communicatiecultuur bouwen
  • Een ‘groei-mindset’ creëren
  • Positieve gezondheid stimuleren
  • Een leercultuur tot stand brengen
  • Een voedingsbodem voor innovatie leggen…

…dat vraagt om bijzondere kennis en vaardigheden.

Actieve coach: 6 tips

Iedereen kan de opleiding tot Business Vitaliteitscoach volgen. Dat betekent echter niet dat je daarna automatisch een actieve coach bént. Het is belangrijk dat je je kennis over breinleren, positieve psychologie, karakterologie en de bijbehorende bewegingen in de praktijk brengt. Bijvoorbeeld zo:

  1. Start tijdens je opleiding (zo snel mogelijk) met experimenten die de Business Vitaliteitscultuur stimuleren. Zo zie je op kleine schaal direct effect van je acties.
  2. Koppel de thema’s positieve gezondheid, communicatie en ‘groei-mindset’ aan de businessagenda en de werkzaamheden binnen het bedrijf. Zo kun je aantonen hoe deze factoren de werksfeer beïnvloeden.
  3. Maak alle karakterstijlen binnen de organisatie inzichtelijk. Daardoor kweek je vertrouwen en zorg je voor motivatie onder de medewerkers.
  4. Zet de organisatiewaarden centraal in het leren en in het vitaliteitsproces. Neem leren op in de organisatiewaarden, bij voorkeur aan de hand van de karakterstijl van de ondernemer.
  5. Ontwikkel een jaarlijks terugkerend vitaliteitsgesprek. Ga daarin uit van leren, ontwikkelen en positieve gezondheid. Hutten Catering verving bijvoorbeeld de term ‘eindejaarsbeoordeling’ door ‘geluksmeting’. Twee keer per jaar staan daarin werkplezier, betekenis en relaties centraal.
  6. Zet sterk in op feedback. Laat medewerkers tijdens ontwikkelgesprekken feedback geven op de aanpak van hun managers. En laat managers andersom hun medewerkers vragen naar het effect ervan.

…én een beter bedrijfsresultaat

Wie tijd, energie en aandacht steekt in de (persoonlijke) ontwikkeling van medewerkers, krijgt er een effectievere organisatie voor terug. Én een beter bedrijfsresultaat!

Aan de slag dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *