Ondernemer springt eruit in een Kerngezond Bedrijf

De KarakerFaculteit is, in 1,5 jaar na de oprichting, gegroeid tot een Kerngezond Bedrijf. En dat succes is niet onopgemerkt gebleven. We krijgen regelmatig vragen van ondernemers wat de kracht is van dit succes. Wat maakt een Kerngezond bedrijf nu anders dan andere ondernemingen? Ons antwoord is simpel; ‘Je gedrag laat meer van je zien dan je denkt te zijn als persoon.’

Vaak wordt in organisaties de fout gemaakt door hoofdzakelijk in te zetten op (gedrags)veranderingen en het werven van nieuwe vaardigheden van medewerkers. Het hoofddoel van het uitbreidden van een team en de daarbij behorende veranderingen is vaak niet echt helder. Hierdoor zijn een ondernemer en directie- of MT-leden vooral bezig met strategisch plannen en het invoeren van nieuwe systemen en structuren. Wij zijn ervan overtuigd dat het beter is te kijken wie van de medewerkers de benodigde acties het beste uit kunnen voeren zodat ze direct resultaat opleveren.

Leiderschap op maat

Een ondernemer van een Kerngezond Bedrijf richt zich juist op de intrinsieke motivatie van medewerkers, zorgt voor een plezierige en vitale werkomgeving en is vooral bezig met de positieve elementen van bedrijfsvoering. Wanneer je die balans weet te creëren, ben je met je team in staat groei te realiseren voor je business en in persoonlijkheid. Ook is het zeker van belang om jezelf als leider mentaal en fysiek fit te behouden en je vaardigheden bij te sturen.

De coaches van de KarakterFaculteit zijn als geen ander in staat deze visie over te brengen op teams, wat van wezenlijk belang is voor effectief leiderschap van de ondernemer en werknemers. Want niet alleen de klanten, maar ook de medewerkers moeten in de visie van het bedrijf geloven. De voordelen van het werken aan veranderbaarheid in plaats van veranderen zijn dusdanig aantrekkelijk, dat werknemers graag deelnemen aan dit proces en de behoefte hebben om ergens anders te gaan werken niet meer aanwezig is. Ze worden namelijk onderdeel van een proces en voelen zich betrokken.

Drie praktische tips:

+ Zorg ervoor dat medewerkers in een zo kort mogelijk tijdsbestek de urgentie voelen van aanpassen en mee bewegen. Dit doe je door dagelijks, wekelijks en maandelijks je plannen met ze te delen en evalueren en ze samen bij te stellen en opnieuw uit te voeren.
+ Maak de dingen simpel en eenvoudig. Wees zelf het levende voorbeeld van wat mogelijk is en verschaf je team volop de mogelijkheid om krachtiger en effectiever te worden.
+ Zorg dat je een heldere handleiding krijgt van elke medewerker om ze op hun intrinsieke motivatie aan te kunnen sturen zodat ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. We hebben gezien en ervaren dat medewerkers hierdoor makkelijker mee gaan in de stappen die je als ondernemer wil maken.

Betekenisvol de toekomst in

Ben jij als ondernemer al bezig met duurzame inzetbaarheid van medewerkers in een duurzame omgeving en in een maatschappelijke onderneming? Of is dit een “nog ver van je bed” show? 2020 komt steeds dichterbij en de eisen van de Europesche Unie worden steeds helderder en scherper voor deze onderwerpen. Zorg dat je goed bent voorbereid, want bijsturen is beter dan veranderen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *