‘Making choices’ en de logica daarvan

Stel je eens voor: Als ondernemer ben je aan het bedenken wat past in de communicatie uitstraling van jouw als persoon. Hierbij is je oog gevallen op de uitstraling van een sterke en temperamentvolle espresso kopje, een klassieke en fleurige kop Engelse thee of een grote iets te volle maar romige Amerikaanse mok koffie?
De mate van keuze-stress die je ervaart heeft te maken met je kwaliteiten, talenten en valkuilen, maar ook met het karakter dat je bezit.

Zorg er wel voor dat de espresso in een espresso kopje zit want dan drink je hem met de beste beleving en ervaar je deze als het beste. Dan is de temperatuur precies goed de afdronk zoals hij hoort. De beleving van het drinken van deze espresso geeft een gevoel van geluk en perfectie. Wanneer je de espresso serveert in een Engelse thee kop dan is de verhouding scheef en de espresso te snel koud. Al is de espresso nog van een dermate uitstekende kwaliteit geschonken toch is beleving van het drinken van deze espresso minder, waardoor de producttevredenheid, de totaalbeleving, lager is.

De mate waarin je deze ervaringen hebt, welke keuzes je maakt en hoe je beleving is in de keuzestress die we allemaal ervaren heeft te maken met je karakter. Wat drijft je, waar word je gelukkig van, waar kun je van genieten, op welke acties van jezelf of anderen sla je op aan. Kortom, welk karakter heb je. Bij KarakterFaculteit helpen we je graag te onderzoeken welke karakterstijlen je hebt. Uit welk uniek DNA ben je opgebouwd? Waar liggen je voorkeuren, stap je snel op mensen af, of ben je meer terughoudend? Wat is je expertise als persoon? En veel meer.

De inhoud waarop keuzes worden gemaakt noemen we ook expertise. Welke afwegingen maak je voor je een keuze maakt. Waarop worden deze afwegingen gemaakt. Deze expertise, opgebouwd door ervaringen door de jaren heen, maar zeker ook gevormd door je karakter bepalen je keuzestress en de doortastendheid van jouw als ondernemer. In het espresso voorbeeld is het van belang in te spelen op de wensen van het publiek dat je wilt bereiken, waarbij je zo dicht mogelijk bij jou als persoon, jouw karakter, blijft. Als je de keuze maakt om te werken op basis van wat bij jou karakter past dan komen er vanzelf klanten op je af die deze figuurlijke espresso ‘smaak’ lekker vinden. Je bent dan helder en duidelijk vindbaar op basis van waar je goed in bent, in jouw expertise, dicht bij jouw karakter. Klanten maar mensen in het algemeen voelen zich daar plezierig bij en willen daar graag bij horen!

De vraag is nu: Schenk jij precies jouw talenten en kwaliteiten in de juiste hoeveelheid in het best passende kopje.

Hoe logisch kan het zijn om een keuze te maken! Durf te kiezen voor wie je bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *